Δευτέρα 11 Μαρτίου 2024

ΤΙΝΑ ΚΟΥΤΣΟΥΜΠΟΥ… συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης

 



«Χλομά Βουνά – στ’ αχνάρια του Χρηστομάννου» είναι ο τίτλος του νέου σας βιβλίου που κυκλοφορεί στα βιβλιοπωλεία από τις Εκδόσεις Α -Ω. Μιλήστε μας γι’ αυτό.

Το βιβλίο μου Χλομά βουνά είναι ένα ιστορικό μυθιστόρημα ελεύθερα  εμπνευσμένο, από την  αληθινή ζωή και το έργο, του Έλληνα της διασποράς, Θέοντορ Χρηστομάννου (1854-1911)  και εκτυλίσσεται στην Μεσσηνία, στη Βιέννη και στο Τιρόλο, από το 1870 έως τις αρχές του Α΄ παγκοσμίου πολέμου. Δεν πρόκειται βιογραφία του ιστορικού αυτού προσώπου (άγνωστου σε μας στην Ελλάδα του ίδιου όσο κι της δράσης του) αλλά για την συνένωση ιστορίας και μυθοπλασίας.

Σκοπός μου είναι η ανάδειξη του σημαντικού του έργου μέσα από την αφήγησή μου η οποία μοιράζεται ανάμεσα σε δυο τόπους, αρχικά μάς ταξιδεύει στη Μεσσηνία και στην Αυστροουγγαρία, όπου βασιλεύει ο Φραντς Γιόσεφ κι η Ελισάβετ, η γνωστή μας Σίσσυ. Εστιάζει στο δυτικό άκρο της αυτοκρατορίας, στην περιοχή των Δολομιτών, η οποία μένει ακόμη απομονωμένη από τις μεγάλες πόλεις και είναι ξεχασμένη από την κεντρική διοίκηση. Εκεί, εγκαθίσταται o ελληνικής καταγωγής, νομικός και πολιτικός, Θέοντορ Χρηστομάννος, ο οποίος μαγεύεται από την ομορφιά των  βουνών και με το ελληνικό δαιμόνιο της ευρηματικότητας, τη θέληση για δράση  και με τη βοήθεια μιας ομάδας ομοϊδεατών και επιχειρηματιών του τόπου θα πραγματοποιήσει το εκπληκτικό εγχείρημα να βγάλει την περιοχή από την αφάνεια κατασκευάζοντας μεγαλόπνοα έργα. Κατασκευάζονται ο ΜΕΓΑΛΟΣ ΔΡΟΜΟΣ ΤΩΝ ΔΟΛΟΜΙΤΩΝ τα πρώτα ξενοδοχεία πολυτελείας, σιδηροδρομικές συνδέσεις και ορειβατικά καταφύγια που θα μεταμορφώσουν την περιοχή σε σημαντικό τουριστικό θέρετρο. Συνοδοιπόροι του ένα ζευγάρι από την Μεσσηνία, ο Περικλής κι η Αρετή οι οποίοι θα συνεργαστούν μαζί του για την υλοποίηση των πρωτοποριακών σχεδίων του. Υπερνικώντας τις φυσικές δυσκολίες, τη γραφειοκρατία τις δολιοφθορές αλλά και τ’ ανθρώπινα πάθη τους, υπό το άγρυπνο μάτι του Χρηστομάννου ο οποίος δεν ξεκουράζεται ποτέ, οι βασικοί πρωταγωνιστές κατορθώνουν να σημαδέψουν την περιοχή με το πέρασμά τους. Στα 33 κεφάλαια του βιβλίου οι ανθρώπινες αδυναμίες, η ζήλεια, η αγάπη, η φιλία, η πάλη του καλού με το κακό, η πίστη στις αξίες και τις παραδόσεις είναι έκδηλες και καθορίζουν τις τύχες των ηρώων.

 

 

Ποια είναι η σχέση σας με την Ιστορία;

Δεν είμαι ιστορικός, αλλά ανατρέχω συχνά στο παρελθόν, γιατί κατά βάση είμαι αρκετά νοσταλγική κι αυτό φαίνεται συχνά στις ιστορίες των βιβλίων μου. Από παιδί διάβαζα με ενδιαφέρον τα ιστορικά βιβλία, τα έβρισκα συναρπαστικά κι έπλαθα εικόνες με ήρωες ιστορικά πρόσωπα. Έτσι έφτασα εύκολο στο να διαβάζω ιστορικά μυθιστορήματα ως παιδί και τα αναζήτησα κι ως ενήλικας.

Τι το διαφορετικό έχει από τα προηγούμενα βιβλία σας;

Αν λάβουμε υπόψη ότι τα προηγούμενα τέσσερα βιβλία μου περιέχουν διηγήματα, αυτό το νέο μου εγχείρημα είναι εντελώς διαφορετικό. Όχι μόνο σε θεματική αλλά και σε είδος, από τη μικρή στη μεγάλη φόρμα. Κι αν κάποιοι λένε πως το διήγημα είναι ένα δύσκολο είδος γιατί συμπυκνώνει τη δράση, τα συναισθήματα και τους χαρακτήρες των ηρώων, τότε το μυθιστόρημα είναι όλες οι αφηγήσεις μαζί. Πρέπει να βρεις μια ισορροπία για να περιγράψεις τις καταστάσεις που βιώνουν οι ήρωες, να μπεις μέσα στο μυαλό και την ψυχή τους, να αφηγηθείς έτσι ώστε να κρατηθεί αμείωτο ενδιαφέρον του αναγνώστη. Πράγμα καθόλου εύκολο.

 

 

Ποιος είναι ο πιο δυνατός ήρωας του βιβλίου;

Θα έλεγα ο Περικλής. Είναι ο χαρακτήρας του βιβλίου που βιώνει μια σειρά από γεγονότα πρωτόγνωρα για εκείνον, συνταρακτικά και συναρπαστικά μαζί, δέχεται τις αποφάσεις της οικογένειας αλλά ώριμος πια, συνειδητοποιημένος κάνει τις δικές του επιλογές. Η ισχυρή προσωπικότητα του Θέοντορ Χρηστομάννο κι οι απόψεις εκείνου επιδρούν καταλυτικά κι αλλάζουν την πορεία των αρχικών επαγγελματικών σχεδιασμών του. Δένεται με τον τόπο και τους ανθρώπους και θα εργαστεί με ήθος και αφοσίωση, συμβάλλοντας στην ευημερία τους.






Τι σας λένε πιο συχνά οι αναγνώστες;    Καλή ερώτηση. Θα σας πω τι μου είπε μια φίλη για το διήγημά μου «Όσα ο χρόνος μου χρωστά» μέσα από την συλλογή: Το νερό που μ’ εκδικήθηκε. Αναφέρεται στην ζωή σε άλλη διάσταση  (στον αστροχρόνο) και με ρώτησαν αν έχω ασχοληθεί με αστροφυσική. Άλλος πάλι με προέτρεψε να μην βάζω άσχημο τέλος σε καμμιά ιστορία, άλλοι ότι συγκινήθηκαν με κάποια ιστορία μου, κάποιοι μάλιστα που με γνωρίζουν είπαν πως βλέπουν στα βιβλία μου τόλμη και ευαισθησία που θεωρούν πως με χαρακτηρίζει. Όλοι πάντως συμφωνούν πως το τελικό καταστάλαγμα είναι η αισιοδοξία που αποπνέουν οι αφηγήσεις μου.

 

 

Τι  είναι αυτό που κάνει ένα βιβλίο από

 πεζογράφημα σε λογοτεχνικό;

 Όταν τελειώσει κάποιος την ανάγνωση ενός βιβλίου πρέπει να μείνει με τις σκέψεις και τα συναισθήματα που του γέννησε, να νιώθει κερδισμένος με την κάθε του σελίδα, να το προτείνει σε άλλους, να πιστεύει πως τον αφορά και φυσικά να θελήσει σε δεύτερο χρόνο να το ξαναδιαβάσει. Γενικότερα το βιβλίο πρέπει να επιδιώκει την αισθητική μας αφύπνιση, τον μετασχηματισμό της πραγματικότητας και την καλλιέργεια της γλώσσας για να αντέξει στον χρόνο.

Με ποια ηρωίδα σας ταυτίζεστε πιο πολύ και γιατί;

Αγαπώ πολύ τις ηρωίδες μου, προσπαθώ να τις καταλάβω και στις περισσότερες έχω ενσωματώσει στον χαρακτήρα τους στοιχεία που μ’ ενδιέφεραν να θίξω. Είναι γυναίκες μαχήτριες της ζωής που ξέρουν πώς να επιβιώνουν και πώς ν’ αφήνουν θετική εντύπωση στους γύρω τους. Με όλες τους ταυτίζομαι ως ένα βαθμό και σε κάθε ιστορία υπάρχει κάτι που με δένει μαζί τους.

 

 

 

Τι είναι αυτό που σας κέρδισε στον κόσμο της δημιουργικής γραφής

Για μένα όμως  η συγγραφή είναι ψυχική κάθαρση, μια διασκέδαση και μαζί ένα γλυκό βάσανο που έχω εντάξει στην καθημερινότητά μου. Με ξεκουράζει, οξύνει τη φαντασία μου, είναι ένας τρόπος να ζήσω τις ζωές και τις περιπέτειες που θα ήθελα μέσα από τους ήρωές μου. Αγαπώ την συσσωρευμένη γνώση και τις εμπειρίες  που θα συλλέξω στο μακρύ ταξίδι μου με πολύ κόπο και πιστεύω πως είναι αυτή η θετική πλευρά της λογοτεχνίας που με κέρδισε.

 

 

Τι σας δυσκόλεψε πιο πολύ κατά τη διάρκεια της έρευνας;

Κατά τη διάρκεια της συγγραφής του μυθιστορήματός μου είχα να κάνω ιστορική έρευνα, να ανατρέξω σε πολλές πηγές, κυρίως ξενόγλωσσα βιβλία. Αναμετρήθηκα με τις αντοχές μου γιατί μεταπήδησα σ’ ένα απαιτητικό λογοτεχνικό είδος, το ιστορικό μυθιστόρημα. Η σύζευξη του ιστορικού με το φανταστικό, την μυθοπλασία, ώστε να κρατηθεί αμείωτο το ενδιαφέρον των αναγνωστών και να τηρηθεί η ιστορική αλήθεια των γεγονότων, ήταν για μένα η μεγαλύτερη δοκιμασία.

Ποια πιστεύετε ότι είναι η πιο δυνατή στιγμή στο νέο σας βιβλίο;

Η στιγμή κατά την οποία εκδηλώνεται ο πραγματικός χαρακτήρας των ηρώων, κι αποκαλύπτεται η αποφασιστικότητα κι η δύναμη της πίστης στον σκοπό τους (Χρηστομάννος, ξαναχτίζει ότι καταστράφηκε με καλύτερο τρόπο, ο Περικλής συγχωρεί τον φθόνο και προχωρά, η Αρετή δείχνει αποφασιστικότητα και φιλοσοφημένη στάση στις προκλήσεις της ζωής).

Κάθε πότε γράφετε; Αν εννοείτε ποια χρονική στιγμή της μέρας τότε η νύχτα είναι ο σύμμαχός μου. Τότε που όλοι ηρεμούν, εγώ ανοίγω τα γραπτά μου κι επιδιώκω να κρατήσω λίγη από την πολύτιμη έμπνευση που μ’ επισκέπτεται.

Ποια είναι η πηγή έμπνευσης;

Η καθημερινότητα με τα σύγχρονα προβλήματα είναι γεμάτη από ήρωες που είτε το θέλουν είτε όχι μας μεταδίδουν τον προβληματισμό της σύγχρονης εποχής μας σε θέματα και ιδέες όπως η αλληλεγγύη, η φιλία, η ανάγκη να αγωνιστούμε για την ζωή μας ώστε να γίνει πιο ανθρώπινη. Το περιβάλλον λοιπόν θα μπορούσε να με κινητοποιήσει και να εξιτάρει την φαντασία μου, αρκεί να πιάσω τον άξονα για όσα θέλω να θίξω. Από την άλλη και τα βιώματα, οι μνήμες, η ιστορία, άνθρωποι που με σημάδεψαν, σίγουρα κατέχουν θέση σε όσα θα καταγράψω στο χαρτί. Τα σύγχρονα προβλήματα της εποχής μας επίσης δεν μ’ αφήνουν αδιάφορη. Φυσικά  γράφω γύρω από θέματα που κι εμένα μ’ αρέσει να διαβάζω.

 

 

Που αφιερώνετε το νέο σας βιβλίο;

Ενθουσιασμένη από τις πληροφορίες που έβρισκα, όταν άρχισα να μαζεύω το υλικό της ιστορίας μου, σκέφτηκα να το αφιερώσω στους ορεσίβιους κατοίκους των Δολομιτικών Άλπεων που περιγράφω. Θα ήταν σαν ένας μικρός φόρος τιμής γι’ αυτούς που ευεργετήθηκαν εκείνη την εποχή από τα σημαντικά έργα του Χρηστομάννου και των φίλων του. Όπως θα δείτε στην αρχή του βιβλίου λοιπόν,  η αφιέρωσή μου αναφέρει τον σύζυγό μου ο οποίος κατάγεται από την περιοχή αυτή. Είναι σαν να τους αντιπροσωπεύει. Εμμέσως όμως, αν και δεν το αναφέρω, το αφιερώνω σε όλους τους Έλληνες αναγνώστες γιατί μπορεί να οδηγήσει και στην αφύπνιση του ηθικού μας με τα παραδείγματα των ομοεθνών μας οι οποίοι με το ελληνικό δαιμόνιο μεγαλούργησαν σε ξένο τόπο και υπήρξαν πρότυπα κοινωνικής προσφοράς και ήθους Κάτω από αυτό το σκεπτικό είναι αφιερωμένο σε όλους.

Ποιο είναι το μότο της ζωής σας; Να φιλοσοφείς στα δύσκολα και να μοιράζεσαι στα εύκολα.

Στείλτε το δικό σας μήνυμα στους αναγνώστες του blog. Η πιο συναρπαστική ιστορία είναι η ίδια η ζωή. Να αισιοδοξείτε.

 

 

Σας ευχαριστώ πάρα πολύ 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου