Παρασκευή 5 Ιανουαρίου 2024

«Καθαρίστρια» του Αντώνη Τσιπιανίτη Αθερινού με τον Αντώνη Παπαηλία | Σκηνοθεσία: Αλέξανδρος Λιακόπουλος @ Θέατρο Coronet

 



«Καθαρίστρια»

 

του Αντώνη Τσιπιανίτη Αθερινού

 

Με τον Αντώνη Παπαηλία

 

 Σκηνοθεσία: Αλέξανδρος Λιακόπουλος

 

 Θέατρο Coronet

 

 

"Για να σου πει ΝΑΙ η ζωή πρέπει πρώτα να το πεις εσύ στον εαυτό σου"

 

Μια γυναίκα που αναζητάει την αλήθεια της. Φοβισμένη. Γιατί μόνο 'Όχι' ακούει από παιδί. Κι έχει πιστέψει πως βλέπει ένα αδυσώπητο 'Όχι' παντού- στα μάτια όλων των ανθρώπων αλλά και στον ίδιο της τον καθρέφτη.

 

Δεν το βάζει όμως κάτω, αγωνίζεται με κάθε τρόπο, άλλοτε συγκινητικό κι άλλοτε συγκινητικά κωμικό, να κάνει τη ζωή να της πει, έστω και μια φορά, το πολυπόθητο 'Ναι'.

 

Μέχρι που αντιλαμβάνεται πως για να σου πει 'Ναι' η ζωή πρέπει πρώτα εσύ να το πεις στον εαυτό σου.

 

Ο σκηνοθέτης της παράστασης, Αλέξανδρος Λιακόπουλος, επέλεξε για τον ρόλο της Πελαγίας τον πολυτάλαντο Αντώνη Παπαηλία ('Λόλα') ο οποίος με αγάπη, σεβασμό, ευαισθησία, χιούμορ και τρυφερότητα, ερμηνεύει μοναδικά την ηρωίδα του μονολόγου, ενώνοντας στο πρόσωπό του γυναίκες και άντρες, καθώς το 'ταξίδι' της Πελαγίας είναι πάνω από όλα το 'ταξίδι' κάθε ανθρώπινης ψυχής που αναζητάει τον αληθινό προορισμό της σε αυτόν τον κόσμο. Και η ψυχή δεν έχει φύλο.

 

Σημείωμα του συγγραφέα Αντώνη Τσιπιανίτη Αθερινού

 

Την 'Καθαρίστρια' την εμπνεύστηκα όταν εργαζόμουν στην Ιμάκο του Πέτρου Κωστόπουλου (ήμουν αρχισυντάκτης στο Down town, πέντε υπέροχα χρόνια).

 

Παρατηρούσα τις καθαρίστριες που πηγαινοέρχονταν στον όροφο καθαρίζοντας, αδειάζοντας καλάθια κι αναρωτιόμουν τι θα σκέφτονταν με όλα αυτά που έβλεπαν και άκουγαν καθημερινά: Τα μεγαλύτερα ονόματα του καλλιτεχνικού χώρου να μπαίνουν στο γραφείο του εκδότη, τα top models να 'παρελαύνουν' για casting για τις φωτογραφίσεις μόδας, κι εμάς να συζητάμε για τα φιρμάτα ρούχα και τα αξεσουάρ που είχαμε αγοράσει χρεώνοντας τρελά τις πιστωτικές μας κάρτες...

 

Ώσπου ήρθε η κρίση, χάσαμε τις δουλειές μας, βρεθήκαμε καταχρεωμένοι στις τράπεζες, τα τηλέφωνα χτυπούσαν όλη μέρα για να πληρώσουμε, πουλούσαμε ό,τι είχε κάποια αξία για να μπορέσουμε να επιβιώσουμε, και βρεθήκαμε πιο φτωχοί κι από τις καθαρίστριες που πολύ τις ζηλεύαμε που είχαν έναν μισθό να τρέχει, και το ψυγείο τους γεμάτο.

 

Αρχικά, σκεφτόμουν να το έκανα μυθιστόρημα-μυθιστορήματα έγραφα τότε, φοβόμουν να καταπιαστώ με το θέατρο, το θεωρούσα πολύ δύσκολο.

 

Όταν όμως διαπίστωσα πως τα κατάφερνα και στα θεατρικά έργα, είπα θεατρικό θα την κάνω την 'Καθαρίστρια'.

 

Κι έτσι γεννήθηκε η Πελαγία.

 

Το όνομα το 'πήρα' από μια ταινία της Ρένας Βλαχοπούλου στην οποία υποδύεται την καθαρίστρια. Νόμιζα πως εκεί λεγόταν Πελαγία. Μετά θυμήθηκα πως αυτό ήταν το όνομά της στην ταινία που έκανε τη μοδίστρα.

 

Μου άρεσε όμως και το κράτησα.

 

Την αγάπησα πολύ (και) την Πελαγία μου-τον μοναδικό κωμικό μου μονόλογο- και απόλαυσα το 'ταξίδι' μαζί της.

 

Εύχομαι και εσείς, γιατί μέσα σε όλους μας υπάρχει μια Πελαγία που αναρωτιέται συνεχώς αν ανήκει στα 'Όχι' ή στα 'Ναι' της ζωής.

 

 

 

Σκηνοθετικό σημείωμα:

 

Η αξία και η βαρύτητα ενός έργου φαίνεται από το πόσο διαχρονικό είναι, από το πόσο ταιριάζει σε κάθε εποχή και από τα νέα νοήματα που μπορείς να βρεις, κάθε φορά που καταπιάνεσαι με αυτό. Όταν, πριν από χρόνια, σκηνοθέτησα για πρώτη φορά την «Καθαρίστρια» του Αντώνη Τσιπιανίτη Αθερινού, τη χαρακτήρισα ως το έργο που πρεσβεύει «τη δύναμη του ανθρώπου να μετατρέπει τα ‘Όχι’ της ζωής σε θριαμβευτικά ‘Ναι’».

 

Διαβάζοντας ξανά το κείμενο φέτος το καλοκαίρι, λίγο πριν αρχίσουμε τις πρόβες και έχοντας περάσει χρόνια από την προηγούμενη παράσταση, η φράση που μου ήρθε στο μυαλό ήταν «ποτέ δεν είναι αργά για κανέναν άνθρωπο να κάνει το όνειρο πραγματικότητα».

 

Έχοντας ως γνώμονα την παραπάνω φράση, ξεκινήσαμε να χτίζουμε μια νέα παράσταση, με τα ίδια λόγια, με νέα νοήματα, σαν ένα καινούργιο παιδί. Και είμαι σίγουρος ότι αυτό το παιδί θα μεγαλώσει και θα βρει τον δρόμο του, θα βρει νέους φίλους - θεατές, θα ανθίσει και θα ταξιδέψει σε κάθε γωνιά της Ελλάδας, για να χαρίσει αγάπη, γέλιο, συγκίνηση και φως στις καρδιές των ανθρώπων, μέσα από την ψυχή και το σώμα του Αντώνη Παπαηλία, που, εκτός απ’ το ταλέντο και το πάθος, ντύθηκε με ήθος και σεβασμό την Πελαγία.

 

Ομολογώ ότι η ιδέα του Αλέξανδρου Πιτόσογλου να υποδυθεί την ‘Καθαρίστρια’ ο Αντώνης Παπαηλίας, ήταν ιδανική, δίνοντας μια νέα πνοή στο έργο και μια νέα, από εμένα, ματιά στην παράσταση. 

 

Είμαι δε βέβαιος πως αν σε μερικά χρόνια ξανακαταπιαστώ με την ‘Καθαρίστρια’ του Αντώνη Τσιπιανίτη Αθερινού, θα βρω μια νέα φράση που θα συνοδεύσει τις πρόβες. Γιατί αυτό το υπέροχο έργο θεωρώ ότι ταιριάζει σε κάθε εποχή και έχει να πει πράγματα σε όλους τους ανθρώπους, και αυτό το ‘ταξίδι’ το κάνουν πιο έντονο οι συνοδοιπόροι σου-όσο πιο άξιοι και ταιριαστοί, τόσο πιο πολλά μηνύματα μπορείς και να δώσεις.

 

Και πιστεύω πως αυτό το ‘ταξίδι’ θα μας δώσει πολλά.

 

Συντελεστές:

 

Συγγραφέας: Αντώνης Τσιπιανίτης Αθερινός

 

Σκηνοθεσία: Αλέξανδρος Λιακόπουλος

 

Ερμηνεύει ο Αντώνης Παπαηλίας

 

Πληροφορίες:

 

Πρεμιέρα: 23  Οκτωβρίου 2023

 

Θέατρο Coronet: Φρύνης 11, Παγκράτι, 11634 Αθήνα

 

Έναρξη Παραστάσεων:  20:00

 

 

 

Εισιτήρια:18€, 15€ & 12€

 

Τμήμα κρατήσεων: 2107012123

 

 

* Παραπλεύρως του Θεάτρου υπάρχει Parking Αυτοκινήτων (Ασπασίας 5) (Εμπορικό Κέντρο Athens Millenium) στην προνομιακή τιμή των 6,00€

(Με την επίδειξη του Εισιτηρίου)

 

 

 


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΕ ΤΗ ΣΚΗΝΟΘΕΤΙΔΑ ΚΕΛΛΥ ΣΤΑΜΟΥΛΑΚΗ

  1. Τι γίνεται στην παράσταση «Υψηλή μαγειρική των σχέσεων»; Η παράσταση αφηγείται την ιστορία ενός μεσήλικου ζευγαριού, της Κικής και το...

Δημοφιλείς αναρτήσεις