Σ ΄αυτή την κωμωδία ο πανικός είναι διάχυτος, καθώς η λονδρέζικη
κοινωνία αποσυντίθεται μαζί με τους υποκριτικούς αναλυτές της.
Σ ΄αυτή την κωμωδία ο πανικός είναι διάχυτος, καθώς η λονδρέζικη
κοινωνία αποσυντίθεται μαζί με τους υποκριτικούς αναλυτές της.
Στην ψυχιατρική κλινική του
κυρίου Πρέντις έρχεται μία νεαρή κοπέλα με σκοπό να δουλέψει ως γραμματέας. Ο
ψυχίατρος όμως έχει άλλες βλέψεις. Την ίδια στιγμή φτάνει στην κλινική η σύζυγος
του κυρίου Πρέντις έπειτα από ένα ξέφρενο πάρτι, κυνηγημένη από ένα νεαρό
απατεώνα που την εκβιάζει. Το αλαλούμ συμπληρώνεται με την άφιξη ενός ψυχικά
διαταραγμένου κρατικού ελεγκτή για επιθεώρηση στην κλινική κι ενός αστυνόμου
που ψάχνει απεγνωσμένα το χαμένο μέλος από το άγαλμα του Ουίστον Τσόρτσιλ. Μια
ξέφρενη κωμωδία γεμάτη γέλιο και ανατροπές, που σατιρίζει με καυστικό τρόπο τα
ήθη της σύγχρονης κοινωνίας.
Σαν όλους τους σημαντικούς
σατιριστές, ο Όρτον ήταν ρεαλιστής. Πάντα έτοιμος να εκφέρει, να εκθέσει, αυτό
που γενικά οι άλλοι δεν τολμούν να πουν.
Γέννημα θρέμμα της δεκαετίας του '60, κατέγραψε τις δονήσεις της εποχής
του, στιγματίζοντας καίρια την αστική τάξη και την αχαλίνωτη ελευθεριότητά της
μέσα από μια απλούστατη φαρσική πλοκή που διαθέτει, όμως, αναρχικό χιούμορ,
καταιγιστικούς ρυθμούς, και κυρίως παιγνιώδη αλλά σκληρή γλώσσα. Ο ίδιος,
εξάλλου, πίστευε ότι «οι λέξεις είναι πιο δραστικές από το πράττειν - στα
κατάλληλα χέρια τα ρήματα και τα ουσιαστικά είναι ικανά να προκαλέσουν πανικό».
ΠΑΙΖΟΥΝ:
ΚΩΣΤΑΣ ΑΠΟΣΤΟΛΑΚΗΣ
ΣΠΥΡΟΣ ΠΟΥΛΗΣ
ΜΑΡΙΑ ΦΙΛΙΠΠΟΥ
ΑΝΤΩΝΗΣ ΚΑΛΟΜΟΙΡΑΚΗΣ
ΜΕΛΙΝΑ ΣΠΕΤΣΙΕΡΗ
ΣΠΥΡΟΣ ΚΥΡΙΑΚΟΣ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ-ΔΙΑΣΚΕΥΗ: ΠΑΝΟΣ
ΑΜΑΡΑΝΤΙΔΗΣ
ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: ΑΝΤΩΝΗΣ ΛΟΥΔΑΡΟΣ
ΜΟΥΣΙΚΗ: ΚΙΤΡΙΝΑ ΠΟΔΗΛΑΤΑ
ΣΚΗΝΟΓΡΑΦΟΣ: ΝΤΕΙΒΙΝΤ ΝΕΓΡΙΝ
ΕΝΔΥΜΑΤΟΛΟΓΟΣ: ΝΙΚΟΛ
ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΥ
ΦΩΤΙΣΜΟΙ: ΓΙΩΡΓΟΣ ΦΩΤΟΠΟΥΛΟΣ
ΒΟΗΘΟΣ ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑΣ: ΓΩΓΩ
ΜΑΡΙΝΑΚΟΥ
Μετά τις εξαιρετικές
κριτικές που έλαβε και τη θερμή ανταπόκριση του κοινού, το εμβληματικό έργο του
David Mamet «Αμερικάνικος Βούβαλος» σε σκηνοθεσία Θανάση Σαράντου ανεβαίνει για
δεύτερη σεζόν στο θέατρο Φούρνος. Από 25 Νοεμβρίου και για περιορισμένες
παραστάσεις.
Τρεις μικροαπατεώνες θέλουν
ένα μεγαλύτερο κομμάτι από το αμερικανικό όνειρο.
Ο Μάμετ παρακολουθεί μια ημέρα τριών ανδρών που ζουν
στο περιθώριο μιας αμερικάνικης μητρόπολης το 1975. Τρεις μικροαπατεώνες
σχεδιάζουν μια διάρρηξη για να κλέψουν κάποια συλλεκτικά νομίσματα, η οποία όμως
δεν γίνεται ποτέ. Εγκλωβισμένοι στον μικρόκοσμό τους, με τα όνειρά τους να
βουλιάζουν και την απόγνωση να ξεχειλίζει, βλέπουν τις σχέσεις τους να
δοκιμάζονται, με τον πιο αδύναμο να γίνεται το εξιλαστήριο θύμα.
Όλη η πλοκή εκτυλίσσεται σ’
ένα παλιατζίδικο. Οι τρεις ήρωες ξεχασμένοι από την κοινωνία, όπως και τα ξεχασμένα αντικείμενα
του παλαιοπωλείου, εγκλωβισμένοι στον μικρόκοσμο του εύκολου κέρδους και στην
επιχειρηματική «ηθική» αποτελούν τον ορισμό της διάψευσης του αμερικανικού
ονείρου.
Με διεισδυτικό χιούμορ και
κοφτούς διαλόγους, ο Mamet-εκπληκτικός τεχνίτης της γλώσσας- μάς βάζει στον
κόσμο των τριών ανδρών που κάνουν τα πάντα για να πιάσουν «την καλή». Μια πικρή
κωμωδία για την κατάρρευση του καπιταλιστικού συστήματος, για την απατηλή λάμψη
του αμερικάνικου ονείρου και το μάταιο
κυνήγι της επιτυχίας και του χρήματος που πνίγει τις ανθρώπινες σχέσεις.
ΕΓΡΑΨΑΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ:
«…Οι 3 ηθοποιοί ενσαρκώνουν
τους ιδιαίτερους ήρωες του Μάμετ αναδεικνύοντας τις λεπτές αποχρώσεις των
χαρακτήρων, κάτι ανάμεσα σε μικροαπατεώνες δίχως αξία και τραγικούς ήρωες μιας
αδυσώπητης καθημερινότητας, κάνοντας ερμηνεία καριέρας…»
Νόρα Ράλλη, Εφημερίδα των
Συντακτών
Η σκηνοθεσία του Θανάση
Σαράντου κρίνεται απόλυτα επιτυχημένη. Αξιοποίησε έξυπνα το συγκρουσιακό ύφος του έργου,
ανέδειξε τα κωμικά του στοιχεία και καθοδήγησε ορθά τους ηθοποιούς ώστε να
αναδείξουν το συναισθηματικό τους αδιέξοδο και την ανάγκη τους για κοινωνική
και οικονομική αποκατάσταση.
Ο Θανάσης Σαράντος ως
«Δάσκαλος» κατάφερε να κρατήσει λεπτές ισορροπίες, τον νευρικό και αντιδραστικό
ήρωά του, αποφεύγοντας αριστοτεχνικά την μονοδιάστατη προσέγγιση και τις
στερεοτυπικές παγίδες.
Ειρήνη Σοφιανίδου,
Kulturosoupa.gr
«...Οι ηθοποιοί στον «Αμερικάνικο
Βούβαλο» λειτουργούν σαν ένα συμπαγές πλέγμα, σαν ένα καλοκουρδισμένο ρολόι...»
Ευθύμιος Ιωαννίδης
-Thess-culture.gr
«...Ο Θανάσης Σαράντος ως
''δάσκαλος'' μεταμορφώνεται με μαεστρία σ' ένα ζοφερό και σκιώδες στοιχείο. Με
σύλληψη και υλοποίηση της γενικής αισθητικής γραμμής του ρόλου απέδωσε πλήρως
τη ψυχοσύνθεση του νευρικού και αντιδραστικού ήρωά του...»
Σιμόνη- Μαρια Γκολούμποβιτς
- Θεατρομάνια
«…Οι ερμηνείες και των 3
ηθοποιών ήταν αληθοφανείς, δυναμικές και πειστικές, ταιριαστές με τους ρόλους
που επωμίστηκαν, φέροντας -στον καθρέφτη του θεάτρου- μια σφραγίδα
συγκοινωνούντων και συμπληρωματικών κοινωνικών και ατομικών οραμάτων, σχεδόν
πριν την ακύρωση και το τέλος του παιχνιδιού...»
Αγγέλα Μάντζιου Cityportal
«…Ο Θανάσης Σαράντος
μεγαλουργεί επί σκηνής. Μεστός, όλο νόημα και ποιότητα, στην εμφάνισή του, ο
Θανάσης Σαράντος δεν σκηνοθετεί απλώς, αλλά ερμηνεύει τη λεπτή ισορροπία
ανάμεσα στην οπτική του εξωτερικού παράγοντα (βλ. σκηνοθέτη) και τη μεταφορά
αυτής στο θεατρικό στερέωμα με πρωταγωνιστικό ρόλο...».
Αντώνης Χαριστός, ΤΕΤΡΑΓΩΝΟ
«…Ο Χριστόφορος Στυλιανού
μεταφέρει την ενσυναίσθηση στον ήρωα του, τη συστολή, γίνεται οικείος καθώς ζει
πλήρως τον ρόλο του. Ο Θανάσης Σαράντος ως δάσκαλος καταφέρνει με μαεστρία να
γίνει ο μισητός χαρακτήρας του έργου. Ο άνθρωπος που μας «διατάζει» να πάρουμε
θέση στα γεγονότα. Που «παίζει» με τα όριά μας και τη συνείδησή μας. Ο
τρομαγμένος και εξαρτημένος νέος, ο Μπομπ, παίρνει σάρκα μέσα από τον Πάρη
Σκαρτσολιά...»
Μαίρη Ζαρακοβίτη, ZAPPIT.GR
«…Ο Θανάσης Σαράντος
ταιριάζει απόλυτα τους ηθοποιούς μεταξύ τους και συνθέτει ένα ερμηνευτικό
τρίγωνο με την ιδανική σκηνική επικοινωνία εντάσσοντας και τα απαραίτητα κωμικά
στοιχεία...»
Γιάννης Σεβαστίκογλου,
THEATERSTAGE
«…Εκπληκτικοί ηθοποιοί και
οι τρεις τους. Τέλεια διανομή! Και η σκηνοθεσία ρυθμική, σαν μουσικό συγκρότημα
δρόμου μέσα στο κλειστοφοβικό μαγαζί ενός παλιατζή που ονειρεύεται πλούτη και
μεγαλεία...»
Κωνσταντίνος Μπούρας,
ΓΡΑΦΕΙΝ
« ...Ο Θανάσης Σαράντος ως
''δάσκαλος'' μεταμορφώνεται σ' ένα λούμπεν υποκοσμικό στοιχείο που ο θυμός και
η βία αστράφτουν μέσα στο βλέμμα του. Απολαυστικός και γνήσιος παίζει με ολόκληρο
το σώμα του, βουτάει μέσα στο ρόλο και γίνεται ένα ' αυτόν.
Ο Χριστόδουλος Στυλιανού ως
Ντον, λιτά εκφραστικός παραπαίοντας ανάμεσα στο ρίσκο και στο φόβο, μας πείθει
απόλυτα για τη λαχτάρα του να βγει από τη λάσπη με μια καλή αρπαχτή αλλά και
για τα κρυμμένα συναισθήματα τρυφερότητας για τους συντρόφους του.
Πολύ καλός κι ο Πάρης
Σκαρτσολιάς στο ρόλο του Μπομπ, ενός νεαρού που μόλις αρχίζει την καριέρα του
στην περιθωριακή ζωή.Πονηρός και φοβισμένος, δουλοπρεπής και ύπουλος κατάφερε
να μας μπερδέψει μέσα από την φυσική του ερμηνεία για το αν είναι ειλικρινής ή
όχι.."
Θέατρο.gr
Ο Θανάσης Σαράντος έπλασε
ένα Δάσκαλο στο όριο φάρσας και πλεκτάνης, δίνοντας παράλληλα ένα ρεσιτάλ
ποιοτικών αποχρώσεων. Ο Χριστόδουλος Στυλιανού έπαιξε έναν απογοητευμένο κι
ευαίσθητο 45άρη αντικέρ με αφοπλιστική αμεσότητα, κρατώντας χαμηλόφωνο αντίβαρο
στο συμπαίκτη του. Ο Πάρης Σκαρτσολιάς υποδύθηκε πειστικότατα με αφέλεια κι
ένταση τον νεαρό μικρο-κακοποιό.
Κώστας Νταλιάνης ,
patras-events.gr
Πού: Φούρνος
Πότε: 25 Νοεμβρίου και κάθε
Παρασκευή- Σάββατο στις 21:00 και Κυριακή στις 20:00 έως 8 Ιανουαρίου.
Εισιτήρια: 16 € (κανονικό),
12 € (μειωμένο, φοιτητικό, άνω των 65 , 10 € (ανέργων).
Προπώληση: VIVA.GR
Διάρκεια: 95’
Kατάλληλο για ανηλίκους άνω
των 15 ετών
Η παράσταση επιχορηγείται
από το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού
Μετάφραση: Δημήτρης Τάρλοου
Σκηνοθεσία-Φωτισμοί: Θανάσης
Σαράντος
Σκηνικό- Κοστούμια: Άση
Δημητρολοπούλου
Μουσική-Ήχοι: Κωνσταντίνος
Ευαγγελίδης
Βοηθός σκηνοθέτη: Δημήτρης
Κακαβούλας
Επιμέλεια κίνησης:
Αυγουστίνος Κούμουλος
Βοηθός σκηνογράφου: Φανή
Παϊτάκη
Φωτογραφίες: Κωνσταντίνος
Λέπουρης
Τρέιλερ: Στέφανος Κοσμίδης
Σύμβουλος δραματουργίας:
Μάρκος Τσούμας
Προβολή και Επικοινωνία:
Βάσω Σωτηρίου-We Will
Παραγωγή: Ηθικόν Ακμαιότατον
ΑΜΚΕ
Παίζουν με σειρά εμφάνισης:
Χριστόδουλος Στυλιανού(Ντον), Πάρης Σκαρτσολιάς (Μπομπ), Θανάσης Σαράντος
(Δάσκαλος)
Με το νεοελληνικό έργο του
Άκη Δήμου «Η νύχτα των μυστικών», γίνεται η έναρξη της κεντρικής σκηνής του
ιστορικού θεάτρου «Μπέλλος» στην Πλάκα, την Παρασκευή 21 Οκτωβρίου. Την
σκηνοθεσία της παράστασης υπογράφει η Αικατερίνη Παπαγεωργίου και τη μουσική ο
Γιάννης Χριστοδουλόπουλος. Παίζουν (κατά σειρά εμφάνισης): Ορέστης Τζιόβας,
Τάσος Λέκκας, Ελίζα Σκολίδη, Αλέξανδρος
Βάρθης, Εριφύλη Κιτζόγλου, Γιώργος Μαρτίνος.
Η ιστορία:
Ένα ζευγάρι περιπλανιέται
μία νύχτα στο γοητευτικό και απρόβλεπτο κόσμο ενός τσίρκου. Από λεπτό σε λεπτό,
η παράσταση αρχίζει. Τέσσερα αλλόκοτα πλάσματα, ήρωες του τσίρκου,
συνδιαλέγονται μαζί με έναν άντρα και μια γυναίκα και προκαλούν έναν αναπάντεχο
καταιγισμό αποκαλύψεων. Γιατί εδώ – στο συναρπαστικό και φωτεινό κόσμο του
τσίρκου – τίποτα δεν απαγορεύεται και
όλα μοιάζουν «κανονικά», κι αυτό είναι
το πιο προκλητικό.
Κλόουν και θηριοδαμαστές,
ακροβάτες, drag show, ταχυδακτυλουργικά κόλπα και όλα όσα συνθέτουν το θέαμα
που προσφέρει ένα τσίρκο, έρχονται σε αντιπαράθεση με μια βίαιη πραγματικότητα
που μοιάζει να μη μπορεί άλλο να «κουκουλώνει» τις αλήθειες.
«Η νύχτα των μυστικών»,
είναι ένα σύγχρονο έργο που
πραγματεύεται και με ρεαλισμό αλλά και με έναν ιδιαίτερο και αλληγορικό
τρόπο την έννοια της κακοποίησης σε όλα τα επίπεδα μιας σχέσης και σε όλες της
τις εκφάνσεις.
Ο Άκης Δήμου αναφέρει ότι
«το τσίρκο της «Νύχτας των μυστικών» είναι ένα βασίλειο με έναν αδιαφιλονίκητο
βασιλιά, ένοχο για το θάνατο της βασίλισσας, που ψάχνει τρόπους να απαλλαγεί
από το βάρος της ενοχής του. Σ΄ αυτόν τον βεβαρημένο -από ένα θανάσιμο μυστικό
- χώρο, εισβάλλει ένα ζευγάρι – βιρτουόζοι στην τέχνη της λεηλασίας της ζωής
του ενός από τον άλλον».
Η σκηνοθέτις Αικατερινή
Παπαγεωργίου τονίζει:
Ο Ζαν Ζενέ έγραψε ότι «το
τσίρκο είναι το μέρος που μεταμορφώνει τη σκόνη σε χρυσόσκονη» και αυτό ακριβώς
είναι που επιτυγχάνει ο Άκης Δήμου στη «Νύχτα των μυστικών». Μέσα λοιπόν, σε
μια νυχτερινή χίμαιρα, η παράσταση μας εκθέτει στην σκληρότητα του ανθρώπου, τη
δύνη της υπαρξιακής αναζήτησης, την εξουσία της πατριαρχίας και εν τέλει την
αδυναμία του ανθρώπου να ταυτιστεί με την έννοια του «μαζί».
«Η νύχτα των μυστικών» έχει
παρουσιαστεί τη θεατρική περίοδο 2008-2009 στο Εθνικό θέατρο σε σκηνοθεσία
Έλλης Παπακωνσταντίνου.
Υπόθεση
«Η νύχτα των μυστικών»
ξεδιπλώνεται σιγά-σιγά επάνω σ’ ένα τσίρκο, στημένο κοντά σε ένα λιμάνι. Οι
τέσσερις βασικοί καλλιτέχνες του τσίρκου, ο Μάγος, ο βοηθός του Νικόλας, η
γυναίκα φίδι και η Μις Κολοράντο ετοιμάζονται για την τελευταία τους παράσταση,
προτού αναχωρήσουν για κάποιον επόμενο προορισμό.
Λίγο πριν την έναρξη της
παράστασης, στο τσίρκο εισβάλλουν η Μιράντα και ο Κωνσταντίνος. Η ένταση μεταξύ
τους είναι εμφανής, όπως και το γεγονός ότι ο Κωνσταντίνος κακοποιεί την
Μιράντα.
Ο Μάγος του τσίρκου
παρακολουθεί το ζευγάρι και ακούει αυτά που λένε μεταξύ τους. Τους διακόπτει
και προτού προλάβουν να το καταλάβουν, τους μυεί στη «μαγεία» του τσίρκου, σ΄
έναν κόσμο απόλυτης ελευθερίας με βαθιά πίστη στα δικά του ιδεώδη. Εκεί, ο
μεγαλύτερος εφιάλτης του Κωνσταντίνου ταυτίζεται με τις πιο κρυφές επιθυμίες
της Μιράντας. Κανένας από τους δύο δεν πίστευε ποτέ ότι, αυτοί οι ανείπωτοι και
καλά κρυμμένοι φόβοι και οι κρυφές επιθυμίες θα πραγματοποιηθούν μέσα σε ένα
περιβάλλον που όλα επιτρέπονται.
Φαίνεται πως σε ένα κόσμο
αλλεπάλληλων μεταμορφώσεων, όπως αυτός του τσίρκου, λίγοι είναι ικανοί να
παραμείνουν πιστοί σε όσα τόλμησαν να πουν και να επιθυμήσουν κάτω από το φως
των προβολέων της σκηνής. Από την άλλη, φαίνεται πως καμιά φορά, ακόμα και μια
στιγμή απόλυτης ελευθερίας είναι ικανή για να τροφοδοτήσει με δύναμη και αντοχή
μια ολόκληρη ζωή.
Λίγα λόγια για τον
συγγραφέα:
Ο Άκης Δήμου αποφοίτησε από
τη Νομική Σχολή του Αριστοτέλειου Πανεπιστήμιου Θεσσαλονίκης. Στην ίδια Σχολή,
ολοκλήρωσε στη συνέχεια το μεταπτυχιακό του, με αντικείμενο το Ποινικό Δίκαιο
και την Εγκληματολογία. Στις παρυφές του 20ού προς τον 21ο αιώνα ήρθε να
προστεθεί στην πολύ αξιόλογη ομάδα των μεταπολεμικών ελλήνων δραματουργών
προσφέροντας μια τελείως προσωπική και αναγνωρίσιμη γραφή. Πρωτοπαρουσιάστηκε
στο θέατρο το 1995 με τον μονόλογο «…και Ιουλιέττα». Από τότε και μέχρι σήμερα
έχουν ανέβει, σε κρατικές και ιδιωτικές σκηνές, 24 έργα του, 4 από τα οποία
αποτελούν μεταγραφές μυθιστορημάτων των Αλέξανδρου Δουμά (Η κυρία με τις
καμέλιες), Κωνσταντίνου Χρηστομάνου (Η κερένια κούκλα), Μαρίας Ιορδανίδου (Λωξάντρα)
και Μένη Κουμανταρέα (Η κυρία Κούλα). Το 2012, διασκεύασε το έργο των Theo Van
Gogh και Theodor Holman «Η συνέντευξη». Έργα του έχουν μεταφραστεί στα αγγλικά,
γαλλικά, ισπανικά και πορτογαλικά και έχουν παρουσιαστεί στην Αγγλία, την
Ισπανία, την Πορτογαλία και το Βέλγιο. Όταν εισήλθε στο θεατρικό στίβο, θα
έλεγε κανείς ότι ο μόχθος των προηγούμενων αθλητών της θεατρικής κονίστρας
είχαν εξαντλήσει ασκήσεις ύφους, θέματα, γλωσσικό κώδικα, οπτική γωνία,
ιδεολογικά και κοινωνιολογικά μορφώματα. Ο Δήμου κατόρθωσε να δημιουργήσει ένα
νέο μείγμα, συχνά εκρηκτικό, ανακατεύοντας με ευφυΐα, λυρισμό, ρομαντισμό,
κυνισμό και απελπισία. Πλέον θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους σύγχρονους
θεατρικούς συγγραφείς.
Συντελεστές παράστασης
Συγγραφέας: Άκης Δήμου
Σκηνοθεσία: Αικατερίνη
Παπαγεωργίου
Πρωτότυπη μουσική: Γιάννης
Χριστοδουλόπουλος
Σκηνική και Ενδυματολογική
επιμέλεια: Μάγδα Καλορίτη
Κουστούμια: Έλλη Εμπεδοκλή
Χορογραφίες: Χρυσηίς
Λιατζιβίρη
Σχεδιασμός φωτισμού: Μελίνα
Μάσχα
Βοηθός σκηνοθέτη: Έφη
Λεωνίδα
Φωτογραφίες: Ελίνα Γιουνανλή
Γραφιστική επεξεργασία:
Indigo Creative
Πρωταγωνιστούν (κατά σειρά
εμφάνισης): Ορέστης Τζιόβας, Τάσος Λέκκας, Ελίζα Σκολίδη, Αλέξανδρος Βάρθης,
Εριφύλη Κιτζόγλου, Γιώργος Μαρτίνος.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου