Τετάρτη 4 Νοεμβρίου 2020

10+1 Βιβλία για ένα Φθινόπωρο

 Ο Νοέμβριος είναι ο τελευταίος μήνας του Φθινοπώρου. Οι μέρες είναι ηλιόλουστες ακόμα, αλλά νυχτώνει νωρίς. Η καλύτερη συντροφιά είναι πάντα ένα καλό βιβλίο. Σήμερα σας προτείνω μερικά. Διαλέξτε αυτά που σας ταιριάζουν. Ξαπλώστε στον άνετο καναπέ, φτιάξτε μια κούπα τσάι και καλά αναγνωστικά ταξίδια…

 

 

ΜΑΝΙΝΑ ΖΟΥΜΠΟΥΛΑΚΗ «ΜΗ ΦΟΒΑΣΑΙ» ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ



 

Στο βιβλίο που ολοκληρώνει την «Τριλογία της Αθήνας» η Μανίνα Ζουμπουλάκη «κλείνει» τους λογαριασμούς της με τη Δώρα, την κανονική ξεναγό με τις σχεδόν-μαντικές ικανότητες, που αυτή τη φορά ετοιμάζεται να περάσει ένα ποτάμι, έχοντας στην πλάτη της έναν σκορπιό που της λέει: «Μη φοβάσαι…».

 

 

Καυτό αθηναϊκό καλοκαίρι, με αχνιστό αέρα να κρέμεται πάνω από την πόλη σαν απειλή. Η ζέστη τυλίγει, εξουθενώνει, ακυρώνει, «σκοτώνει». Τη Δώρα, τα παιδιά της, τέως συζύγους, πρώην και νυν εραστές, ιδρωμένους τουρίστες και όποιον πετάγεται απ’ το κρεβάτι του μούσκεμα στον ιδρώτα μέσα στη νύχτα. Όμως, κάποιος σκοτώνει, χωρίς εισαγωγικά. Σκοτώνει ηλικιωμένους στα Βόρεια Προάστια – και η Δώρα είναι σίγουρη ότι πίσω από τους φόνους κρύβεται ο Συλλέκτης.

 

Η Δώρα ξέρει πως ο Συλλέκτης μαζεύει αρχαία ελληνικά νομίσματα, «βλέπει» τον πυρετό στα μάτια του, έστω κι αν δεν έχει ιδέα ποιος είναι. Στο μεταξύ τριγυρίζει στην Αττική, στο Λαύριο και στα αρχαία μεταλλεία ξεναγώντας ένα γκρουπ ηλικιωμένων Αμερικανών, σίγουρη πως ο σέξι Πολωνός σοφέρ είναι υπεύθυνος για την κατά τόπους αύξηση της θερμοκρασίας αλλά αρνούμενη να πιστέψει ότι όσο ανεβαίνει το θερμόμετρο αυξάνονται οι νεκροί. Και ας συν-αισθάνεται ότι ο θάνατος πλησιάζει ψάχνοντας για «πονηρά χαλκία», τα αρχαία νομίσματα που αξίζουν το ψέμα τους σε χρυσάφι…

 

ΜΑΡΙΑ ΚΥΡΙΑΖΗ «ΚΑΡΔΙΑ ΔΥΟ ΝΟΥΜΕΡΑ ΜΙΚΡΟΤΕΡΗ» ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΠΝΟΗ

Η Αθηνά είναι μια νέα και όμορφη ανερχόμενη γιατρός. Κοντά του θα ζήσει τον απόλυτο έρωτα, θα αγγίξει την υπέρτατη ευτυχία. Όμως όλα τα ωραία κάποτε τελειώνουν. Όσο ξαφνικά μπήκε στη ζωή της, έτσι ξαφνικά ένα βράδυ θα φύγει από κοντά της. Η οδύνη γι’ αυτό που έχασε θα την οδηγήσει σε λανθασμένες επιλογές και σε ανθρώπους που θα την παρασύρουν στα πιο σκοτεινά και επικίνδυνα μονοπάτια της νύχτας. Όταν συνειδητοποιήσει το άσχημο παιχνίδι που της έπαιξε η μοίρα, θα είναι πια αργά. Πρέπει να εξαφανιστεί, για να σώσει τη ζωή τη δική της και των ανθρώπων που αγαπάει.

Το κακό όμως δεν επαναπαύεται. Ψάχνει, και θα βρει αυτό που τόσο ποθεί. Και τότε η Αθηνά θα έρθει αντιμέτωπη με τους χειρότερους εφιάλτες της.

 

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΕΛ. ΤΖΙΤΖΙΚΑΚΗΣ «ΠΑΡΑΘΕΡΙΣΤΗΣ» ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΚΑΚΤΟΣ






Ο Παραθεριστής είναι οργισμένος και προκλητικός. Νιώθει ηττημένος και μόνος. Ενίοτε αγαπά τα πάντα και άλλοτε τα αποστρέφεται. Παραθερίζει σε ένα ελληνικό νησί, παρατηρεί τους γύρω του, συναναστρέφεται και συγκρούεται με ήρωες που του προκαλούν εντύπωση, ρισκάρει να μιλήσει για όσα άλλοι δεν μιλούν, και νιώθει ένας παρίας, ένας αταίριαστος άνθρωπος με τη σύγχρονη πραγματικότητα.
Κατ’ ουσίαν, ο Παραθεριστής είσαι εσύ! Εσύ που συναναστρέφεσαι άλλους προσπαθώντας να τους καταλάβεις και εκείνοι που επιχειρούν να κάνουν το ίδιο μαζί σου. Εσύ που το μυαλό σου καταγράφει όσα εισπράττει από την κοινωνία γύρω σου και έρχονται μέρες τις οποίες νιώθεις κομμάτι της, ενώ άλλες δεν ταιριάζεις με τίποτα μαζί της.

Ο Παραθεριστής εξιστορεί την ιστορία του για συγκεκριμένο λόγο. Η καταγραφή του αποτελεί ένα πρότυπο θεραπευτικό πείραμα που συστήθηκε στον συγγραφέα από ψυχιάτρους και ψυχολόγους προς απόσπαση της σκέψης από στρεσογόνες, καταθλιπτικές και αυτοκτονικές τάσεις. Πρόκειται για ένα μυθιστόρημα βασισμένο σε πραγματικές εμπειρίες και ταυτόχρονα ένα τραχύ εγχειρίδιο του ευ ζην, που μιλά για την αναζήτηση της ουσίας της ζωής, τη δράση αντί της παραίτησης, την επιφάνεια των διαπροσωπικών σχέσεων, την εξάλειψη των ταμπού, την αποδοχή του εαυτού μας και την αποτύπωση της τρέλας ως ένα ακόμη πρόσωπο του στρες που μαστίζει τις ζωές όλων μας.

 

ΧΡΥΣΟΥΛΑ ΔΙΠΛΑΡΗ «ΕΥΤΥΧΩΣ ΠΟΥ ΔΕΝ ΠΑΘΑΜΕ ΤΙΠΟΤΑ» ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΠΝΟΗ









Ευτυχώς που δεν πάθαμε τίποτα! Ευτυχώς, γιατί έχουμε τραβήξει πολλά. Έρωτες και προδοσίες, που μας οδηγούν σ’ ένα αέναο ταξίδι, χωρίς Ιθάκη. Βία σε σώμα, νου, ψυχή. Βία, που σε βία οδηγεί.

Ευτυχώς, γιατί υπάρχουν Βαλεντίνοι που δωρίζουν και δωρίζονται, και Δωροθέες που κρύβουν τους πολλούς εαυτούς τους τον έναν μέσα στον άλλον για να αποτρέψουν την άλωση.

Ευτυχώς, γιατί δεν μπόρεσαν να μας καταπιούν οι ανεχόρταγοι που κατάπιαν τον κόσμο ολόκληρο. Ούτε καν ο «EROS», που μπορεί να είναι έρως, αλλά μπορεί να είναι και μολυσματική νόσος.

Ευτυχώς, γιατί μέσα στην τρέλα αυτού του καιρού, υπάρχουν ακόμα κάποιοι που αφηγούνται παραμύθια – και «παραμυθία» σημαίνει παρηγοριά.

Ευτυχώς, γιατί εκτός από τις ιστορίες, υπάρχουν και τα ταξίδια που ξεκινάνε από την ΠΥΛΗ Ε1, αλλά καμιά φορά ξεκινάνε κι από μέσα μας. Κι όσο οι ιστορίες μάς ταξιδεύουν, θα μπορούμε να φτιάχνουμε συνεχώς καινούριες, και το ταξίδι να συνεχίζεται.

Ευτυχώς!

 

 

ΜΑΚΗΣ ΤΣΙΤΑΣ «ΠΕΝΤΕ ΣΤΑΣΕΙΣ» ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ






Η Τασούλα, η ηρωίδα του βιβλίου, θα μπορούσε να ζήσει μια όμορφη και άνετη ζωή χωρίς προβλήματα και σκοτούρες. Δυστυχώς ατύχησε. Η Τασούλα είναι η σύγχρονη Ελληνίδα μάνα που τρέχει για να τα προλάβει όλα για να μην αφήσει κανέναν παραπονεμένο. Το βιβλίο είναι ένας συγκλονιστικός μονόλογος που ανυπομονώ να δω στο θέατρο. Είναι ένα βιβλίο μικρό σε έκταση αλλά με μεγάλη λογοτεχνική αξία. Ο Μάκης Τσίτας μας χαρίζει τον μονόλογο μιας γυναίκας. Μια ιστορία δοσμένη με συμπόνια, μια ιστορία που έχουν ζήσει και ζουν αμέτρητες γυναίκες.

 

 

 

ΕΥΘΥΜΙΑ ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΟΥ «ΤΑ ΟΝΕΙΡΑ ΠΟΥ ΚΡΑΤΗΣΑ ΓΙΑ ΜΕΝΑ» ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΕΞΗ


Η ιστορία μιας γυναίκας που αγάπησε πραγματικά και πληγώθηκε τόσο πολύ, που έκανε τα αδύνατα δυνατά για να ξεφύγει. Μπορεί η ιστορία της να σβήστηκε από τις μνήμες όλων, όχι όμως και από την καρδιά της. Γιατί όπου κι αν πας, αυτό που νιώθεις θα σε ακολουθεί για πάντα.


ΤΟΛΗΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ «ΔΡΟΜΟΣ Η ΖΩΗ ΤΑΡΑΤΣΕΣ ΤΑ ΟΝΕΙΡΑ ΜΑΣ» ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΠΝΟΗ



Πηγή έμπνευσης και για αυτό το βιβλίο αποτελεί μια αξία που έχω πάντα πολύ ψηλά: Η φιλία. Απαιτεί πολλή και συνεχή δουλειά, θυσίες, στεναχώριες αλλά αν επενδύσεις σωστά και ποιοτικά σε αποζημιώνει στο έπακρο. Προσπαθούσα καιρό να χωρέσω άλλη μια ιστορία με αυτό το θέμα μέσα σε ένα roadtrip επηρεασμένος ίσως από τον μοναδικό Κέρουακ και το «On the road». Μόλις έδεσα την ανάγκη ενός εκ των ηρώων του Πάρη, ενός ξεπεσμένου και με θέματα υγείας μπάρμαν, να «κυλήσει», να ξεφύγει από τη στασιμότητα και τη ζωή που δεν τον γέμιζε, σχεδίασα αυτό το μυθιστόρημα. Εννοείται πως και οι άλλοι δύο ήρωες ο Βασίλης- ο κολλητός του Πάρη- ανώτερο στέλεχος σε επιχειρήσεις και εσχάτως άνεργος και η Βάλια μια γυναίκα κακοποιημένη από το σύντροφο της, είχαν τους δικούς τους λόγους να ακολουθήσουν τον Πάρη, να ξεφύγουν και αυτοί από τους δικούς τους δαίμονες.

Διαφορετικοί χαρακτήρες και οι τρεις θα στηρίξει ο ένας τον άλλον να σταθεί στα πόδια του.

Η βαθιά φιλιά των δύο ανδρών και ο καταλυτικός ρόλος της Βάλιας σε όλο αυτό το οδοιπορικό σε δρόμους, πόλεις και χωριά της Ελλάδας θα βοηθήσουν  να βρουν τελικά όλοι μαζί μια καλύτερη εκδοχή του εαυτού τους.

Και για τους τρεις «Ζωή θα γίνει ο δρόμος και ταράτσες τα Όνειρά τους»

 

ΣΕΜΙΝΑ ΔΙΓΕΝΗ «ΟΙ ΑΠΕΙΘΑΡΧΟΙ» ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΚΑΚΤΟΣ



Στο μεταιχμιακό σύμπαν του Κόκκινου Ουρανοξύστη μιας εξαϋλωμένης ουτοπικής πόλης, ζουν κάποιοι που δεν χωρούν πουθενά. Σ' αυτό το πεδίο των απροσδόκητων συναντήσεων και αισθητηριακών εμπειριών, η γυναίκα που τους φροντίζει σαγηνεύεται απ' αυτούς και δημιουργεί ισχυρούς δεσμούς με όλους τους ενοίκους των ορόφων του Επανασχεδιασμού, των Τραυμάτων, των Αυτοκτονιών, της Εντροπίας, του Τίποτε, του Παιδικού Εαυτού, των Πειραμάτων, μέχρι και του Ρετιρέ της Λήθης. Με βοηθούς δύο παράξενους επιστάτες, που συνεχώς μεταμορφώνονται ρουφώντας κάθε σταγόνα δανεικών ζωών, συμβιώνει με τον Μπόουι, τον Λένιν, τον Προυστ, τη Νίνου, τον Μπέρνχαρντ, τον Αϊνστάιν, τον Βάρναλη, τη Γουάινχαουζ, τον Σιδηρόπουλο, τον Χόκινγκ, τον Βέγγο, τον Κομπέιν, τον Μπαρτ, την Κέιν, τον Πικάσο, τη Μονρόε και άλλους. Θα καταφέρει τελικά ο παράδοξος κόσμος των «Απείθαρχων» να πάρει μια καθοριστική απόφαση για τη Μνήμη του Κόσμου;


ΠΕΜΗ ΓΚΑΝΑ «ΚΑΠΡΑΓΙΑ» ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΠΝΟΗ






Καπράγια, Τοσκανικό Αρχιπέλαγος, Φεβρουάριος 1914

 

«Μου είπαν πως η Οφέλια δεν υπάρχει. Το είπε κι ο γιατρός. Πρώτη φορά ερχόταν γιατρός στο σπίτι, πρώτη φορά έβλεπα από κοντά κάποιον ξένο. Του άρπαξα το χέρι και του έδειξα την Οφέλια. “Κοίτα! Τη βλέπεις;” Κοίταξε εκεί που έδειχνα και στράφηκε προς το μέρος μου. Έβαλε το χέρι στο μέτωπό μου. “Έχεις πυρετό” μου είπε μόνο. “Τη βλέπω, σε κοιτάζει” επέμεινα. “Είναι ο πυρετός. Όταν περάσει, θα φύγει κι αυτή μαζί του”.

»Θέλησα να του πω πως υπήρχε και πριν από την αρρώστια, μα η νόνα Γκρατσιέλα μου έκανε νόημα να μη μιλήσω. Έτσι, έκλεισα τα μάτια για να μη βλέπω. Κι από κείνη τη μέρα όλα άλλαξαν. Η Οφέλια ερχόταν στα όνειρά μου κι έμενε όταν ξυπνούσα – ένας εφιάλτης που μόνο ο Αγκοστίνο μου μπόρεσε να σπάσει.

»Γεννήθηκα με το σημάδι του διαβόλου που φέρουν όλα τα θηλυκά της γενιάς της Γκρατσιέλας, κι όπου πάμε, σπέρνουμε κακοτυχία, φονικά, κι ο τόπος ερημώνει. Είμαι η Ρομίνα και σήμερα είναι η τελευταία μέρα που ζω».

 

Μια σειρά από φονικά συνταράσσει τη μικρή κοινωνία της Καπράγιας. Σ’ αυτά προστίθεται μια επιδημία ευλογιάς, και οι μέρες γίνονται όλο και πιο σκοτεινές. Η παράνοια, ο φόβος και ο θρησκευτικός φανατισμός παίρνουν τα ηνία, και όλοι ψάχνουν το εξιλαστήριο θύμα.

Οι ήρωες, παγιδευμένοι στα στενά πνευματικά και γεωγραφικά όρια του νησιού, πασχίζουν να περισώσουν ό,τι μπορούν από τις επιθυμίες τους, ερχόμενοι σε ευθεία σύγκρουση με τις κοινωνικές επιταγές.

Το τέλος έρχεται με το ξέσπασμα του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου. Μνήμες ανασύρονται, και η τραγική αλήθεια ρίχνει άπλετο φως στο σκοτάδι.

 

«ΕΡΩΣ ΛΥΣΙΜΕΛΗΣ» ΑΝΘΟΛΟΓΙΟ ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΘΕΟΔΟΣΗΣ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΣ


Έρως λυσιμελής, λοιπόν. Ο έρωτας που λύνει τα μέλη, που παραλύει το κορμί. Όπως είναι ο κάθε έρωτας και σε όλες τις μορφές του: από τον πρώτο έρωτα, τον κρυφό, τον παθιασμένο ή τον παρανοϊκό, τον μονόπλευρο, τον μοιραίο και ως τον πιο καταστροφικό κ.λ.π.

 

Η Σαπφώ έγραψε:

Ἔρος δηὖτέ μ᾽ ὀ λυσιμέλης δόνει

γλυκύπικρον ἀμάχανον ὄρπετον.

 

Δηλαδή, πάλι με σπαράζει ο έρωτας που παραλύει το σώμα, / γλυκόπικρο, άγριο ερπετό... ή, όπως μεταφράστηκε από τον Δ.Ι.Ιακώβ: «Πάλι με αναστατώνει ο έρωτας που λύνει τα μέλη, αυτό το γλυκόπικρο πλάσμα που με κάνει αδύναμη».

 

Ο έρωτας ήταν το θέμα του 1ου Διαγωνισμού Λογοτεχνίας koukidaki.gr από τον οποίο προέκυψαν εκατοντάδες έργα προς τιμήν του από μια ποικιλία φορμών κι εκφραστικών δομών: ποίηση, διήγημα, χρονογράφημα, παραμύθι, χαϊκού, σονέτο, μυθιστόρημα, νουβέλα κ.ά. ενώ αργότερα, αρκετά από αυτά, που υπογράφονται από τριάντα συγγραφείς εκδόθηκαν σε αυτό το ανθολόγιο από τις εκδόσεις Θεοδόσης Παπαδημητρόπουλος.

Απολαύστε το!

Η διοργανώτρια,

Τζένη Κουκίδου

 

 

 

ΕΛΕΩΝΟΡΑ ΧΑΤΖΗΑΒΡΑΚΟΓΛΟΥ «ΚΑΘΡΕΦΤΗΣ ΕΙΜΑΙ ΜΑΤΙΑ ΜΟΥ» ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΑΝΕΜΟΛΟΓΙΟ




«Καθρέφτης είμαι μάτια μου» είναι ο τίτλος της ποιητικής συλλογής της Ελεωνόρας Χατζηαβράκογλου που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Ανεμολόγιο.  

 

Ο πυρήνας της ποιητικής συλλογής είναι οι ανθρώπινες σχέσεις. Ο έρωτας, η αγάπη, η φιλία, ο πόνος, η χαρά  συνθέτουν τις αποχρώσεις της ζωής. Μας κάνουν να ωριμάζουμε χωρίς να σταματάμε να ονειρευόμαστε.

«Στο περιθώριο να μη ζει η αγάπη. Εγώ κι εσύ αγνοί προσκυνητές αυτού του κόσμου με ρόδα φρέσκα ολόδροσα στην καρδιά, τον δρόμο της μοναχικής αναζήτησης να μοιραστούμε, να ενωθούμε, να αγαπηθούμε».

 

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Παράταση για το βραβευμένο έργο «Κράτα με» (Next Fall), σε σκηνοθεσία Βασίλη Μυριανθόπουλου | Έως 14/1

  Παράταση για το βραβευμένο έργο «Κράτα με» (Next Fall), σε σκηνοθεσία Βασίλη Μυριανθόπουλου | Έως 14/1 Μετά τη θερμή υποδοχή από κοινό και...

Δημοφιλείς αναρτήσεις